Sådan gør vi
Vores metoder tager afsæt i vores værdier. Vi ser os selv som værende i konstant bevægelse og ønsker ikke at “stivne” i faste metoder. Derigennem sikrer vi, at vores medarbejdere ikke ender som “metodister”, men at de i stedet bruger deres professionelle dømmekraft og intuition i deres arbejde.
Denne tilgang skaber arbejdsglæde og stor kreativitet, som er med til at udfordre konventioner og metoder. Den kalder samtidig på faglig ledelse og sparring. Alle medarbejdere modtager derfor meget tæt faglig sparring i opgaveløsningen, så vi hele tiden sikrer os, at vi dels arbejder efter de opstillede mål og dels sikrer, at vi bruger de rette metoder til at opnå dem.
Alle vores konsulenter modtager supervision ved ekstern supervisor en gang om måneden og kan ved behov modtage yderligere supervision. Dette sikrer en høj faglighed og deling af viden, ligesom det er med til at forebygge udbrændthed og sekundær traumatisering.
Viden om nervesystemet
Det menneskelige nervesystem har nogle medfødte strukturer, som gør det i stand til at interagere med andre menneskers nervesystemer. Interaktionen med andre nervesystemer er med til at ændre de medfødte strukturer, og som sådan er der for nervesystemet ikke noget indenfor eller udenfor. Daniel Stern har givet os begreber om, hvordan vores nervesystemer interagerer. Hans begreber bygger på årelang udviklingspsykologisk forskning i menneskets første leveår og det nyfødte barns interaktion med nærmeste omsorgspersoner og omverdenen.
Oven på udviklingspsykologien har vi fået mere og mere viden om hjernen og om såkaldte neuroaffektive og neurosekventielle processer, som er helt centrale for følelseslivet og personlighedsdannelsen – herunder viden om den hierarkisk opbyggede og tredelte hjerne.
Vi bruger vores indsigt i det menneskelige nervesystem – herunder hvordan hjernefunktionerne fungerer ved traumer og stressbelastninger – i vores tilgange. Og baseret på denne viden har vi fokus på tilknytning og den enkeltes samspil med omverdenen.
Professor i medicinsk sociologi, Aaron Antonovsky, er kendt for den salutogenetiske idé og teorien om en Oplevelse Af Sammenhæng (OAS).
Han definerer denne oplevelse af sammenhæng således:
”Oplevelsen af sammenhæng er en global indstilling, der udtrykker den udstrækning, i hvilken man har en gennemgående, blivende, men også dynamisk følelse af tillid til, at de stimuli, der kommer fra ens indre og ydre miljø, er strukturerede, forudsigelige og forståelige. Der står tilstrækkelige ressourcer til rådighed for en til at klare de krav, disse stimuli stiller, og disse krav er udfordringer, det er værd at engagere sig i”.
OAS er ikke en metode, men vi baserer vores pædagogiske tilgang på at højne de tre afgørende faktorer for en styrkelse af den enkeltes oplevelse af sammenhæng: begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed;
- Forudsigelighed medfører Begribelighed
- Belastningsbalance medfører Håndterbarhed
- Delagtighed medfører Meningsfuldhed
ICS
Dataleverancer til børnefaglige undersøgelser leveres i ICS.
I vores pædagogiske interventionsarbejde anvender vi desuden aldersopdelte fokusområder, og vi leverer en systematisk dokumentation i tråd med ICS. Vores eget journaliseringssystem er opbygget i ICS og sikrer, at vi hele tiden reflekterer over de opstillede mål for indsatsen.
Signs of Safety
Vores fokus på håndteringen af problemer og risici er fuldstændig i tråd med principperne i Signs of Safety. Det er derfor naturligt for os at bruge dele af denne metode i vores arbejde. Signs of Safety er særligt anvendelig ved opstartsmøder, løbende evaluering samt intern sagssupervision og sparring.
“Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.
Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver.
Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej.”
K.E. Løgstrup, Den etiske fordring. (1956)